Her kan du skrive en meddelelse som vil vises for alle på KristenDate.dk.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Debat

Anonym
Oprettet 25-01-2022 af Anonym.
Perfektionisme - strøtanker

Blot nogle tanker om perfektionisme


Jeg er selv perfektionist: jeg er uddannet multimediedesigner, hvilket indebærer en del grafisk arbejde. I min (professionelle) verden, afhænger et perfekt projekt af, hvor tæt et webbaseret projekt og et printprojekt ligner hinanden. For ’perfekt’, bliver det aldrig. Hvordan det ser ud på skærm, vil det aldrig kunne se ud på print. Men man kan komme tæt på.


Jeg kender folk i restauratør / konditor-branchen, hvor jeg har observeret nogle fællestræk: vi vil gerne levere noget perfekt: det skal smage uforligneligt og samtidig se mageløst ud. Men jeg har også gjort mig dén observation, at perfektionister, som får ros, ofte har en tendens til at respondere på denne, ved at påpege de ting, som er galt: ”opløsningen er ikke høj nok”, ”chokoladen er ikke ordentligt tempereret”, ”flødeskummen er ikke luftig nok”, eller det kunne være 100 andre ting. Og så min pointe: sandsynligvis er det ting, som ikke-fagpersoner aldrig ville have lagt mærke til! Men de lægger selvfølgelig mærke til det, når du nævner det(!)


Så lad dog være med at nævne det! Fokusér i stedet på dét, som er lykkedes!


Du må gerne diskvalificere dig selv, så længe det kun er for dig selv (dette er dog ikke ensbetydende med, at det er til gavn for din videre proces!). Men hvorfor diskvalificere dig selv foran andre, hvis de alligevel aldrig havde lagt mærke til det?


Held og lykke med at vise andre, hvad du godt kan tillade dig at være stolt af!


Svar på indlæg

Ingen svar på nuværende tidspunkt.
Her kan du skrive en meddelelse som vil vises for alle på KristenDate.dk.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonceAdam og Eva