Her kan du skrive en meddelelse som vil vises for alle på KristenDate.dk.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Abigail
Oprettet 11-02-2020 af Abigail, kvinde, 41 år, Region Sjælland.
Er det syndigt at ryge cigaretter?
Jeg tænker på om det er en synd at ryge en cigaret eller hvad, da jeg hører så mange ting. Er det en synd? Der står jo intet i bibelen om det.

Svar på indlæg

Anonym
#1. Postet 31-03-2020 af Anonym
nu er jeg ikke selv troende men eftersom der intet er beskrevet i biblen så er det vel ikke
men set med andre briller siges det jo også at min krop er mit tempel og forurene et tempel som vel kan sammenlignes med en kirke er det jo ikke så godt og kan komme ind under den kategori altså at synde
men er det ikke også derfor man er kristen at man har brug for synds forladelse
Anonym
#2. Postet 31-03-2020 af Anonym
Hvorfor er du så på Kristendate, når du ikke er kristen/troende??? (Spørgsmålet er til the devil)
Anonym
#3. Postet 10-04-2020 af Anonym
Ja jeg syns godt om de kristne værdier som er i tråd med mit livsmønster
Og mener ikke at det er et kriterier for at være her
Home
#4. Postet 13-04-2020 af Home
Hvad er synd? Synd kan defineres på forskellig vis. Ordet synd er ikke en tilfældig ting. For eksempel overtrædelse af et af de ti bud er synd. Hvad gør så at noget er synd. Hvis en handling ødelægger mennesket fysisk, mentalt eller psykisk, så er det synd. Og ja, cigaretter ligesom alkohol ødelægger mennesket fysisk og påvirker også menneskets moralske handlinger. En fuld person gør ting som han eller hun normalt ikke vil gøre. Derfor er rygning synd.
Anonym
#5. Postet 08-05-2020 af Anonym
Som jeg forstår evangeliet er det om vort hjertets indstilling ind for Gud og vores næste. Man skal elske Gud og vores næste. Kærlighed er lovens fylde. Man skal tro på Jesus.
Jeg forstår også man skal gøre, hvad man er kaldetøtil.
Jeg kan ikke se rygning har noget med det at gøre. Men for din egen sundheds skyld, vil det være godt at stoppe.
Anonym
#6. Postet 18-05-2020 af Anonym
Jeg tænkte straks til mig selv da jeg læste dit spørgsmål, "ville jesus ryge"? det tror jeg ikke. Som Kristen er du en del af kristi legeme, som er det største i verden. Når du forstår at han bor i dig, og du bor i ham, så burde lysten til at være afhænging af noget forsvinde.

Jesus sagde: "Det siger jeg jer, enhver der lever i synd, er slave for synden."
hvis man skal overveje hvad afhængighed er, og hvad det gør ved et menneske, kunne man så kalde det en form for slaveri? og dermed en synd?

Paulus brev til romerne Kapitel 8 Vers 4 til 10: Snakker om at leve for Kødet eller for Ånden
"for at lovens krav skulle opfyldes i os, som ikke lever i lydighed mod kødet, men i lydighed mod Ånden. De kødelige vil det kødelige, og de åndelige vil det åndelige. Det, kødet vil, er død, og det, Ånden vil, er liv og fred. For det, kødet vil, er fjendskab med Gud; det underordner sig ikke Guds lov og kan det heller ikke.
Anonym
#7. Postet 31-05-2020 af Anonym
Nej, det er ikke en synd at ryge.

Du skal ikke læse og opfatte bibelen som en manual der kan/vil fortælle dig om hvad der korrekt eller ej. Sådan fungerer det ikke. Du kan heller ikke gå ud fra, som en anden skrev, hvad Jesus gjorde eller ikke. Spillede Jesus rollespil eller drak han Gin og Tonic? nej, men er det så synd? nejda....

Synd er det der øger afstanden mellem dig og Gud. Noget der griber så meget ind i dit liv, at det skader dig og dit forhold til Gud.

Rygning er meget kulturforbunden. Før i tiden var det almindligt at ryge, ingen spekulerede over om det var et problem eller syndigt. I dag er det meget "ukorrekt" at ryge, og med god grund for det er dybt skadeligt. Derfor: lad vær med at ryg, det er usund, dybt skadeligt og forkorter dit liv.
Hvis det var direkte syndigt - ville du så stoppe bare pga. det? hvad tror du så du ville opnå ved det?

Vi er her på jorden fordi vi har nogle valg, vi træffer valg fordi vi er ansvarlige. Synd er at glemme den ansvallighed og glemme at forvalte det ansvar i livet vi har fået fordi vi har vores frie vilje.

Peter

Anonym
#8. Postet 04-06-2020 af Anonym
Det er ihverfald hamrende usundt er selv ex ryger og skulle du ryge en cigaret er der ikke belæg for at kalde det synd men pas på det er forfærdeligt afhængigheds skabende og destruktiv for din krop.
Anonym
#9. Postet 04-09-2020 af Anonym
Jeg tænker sådan her guds ord siger lad ingen ting få magten over jer bibelen taler også om at synd adskiller mennesket fra gud så vi kan spørge os selv hvad der bringer os nær gud og hvad der adskiller os??
Anonym
#10. Postet 06-01-2021 af Anonym
Kære dig, fint spørgsmål :)

Jeg vil sige ja, da ordet for synd egentligt betyder noget i retning af at "skyde forbi målet". Hvis målet er helliggørelse og at gøre sig til bolig for Helligånden, så er indtag af midler og mad som nedbryder kroppen, nok lidt det samme som at "skyde forbi". Når det så er sagt, så tænker jeg at alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt. Vi døjer alle sammen med forskellige typer af synd - ingen er fejlfri. Derfor er det så vigtigt at vi elsker hinanden, frem for at dømme hinanden. For det er kærligheden som opmuntrer og gør os frie, ikke dom og udskamning. Hvis man gerne vil pille rundt i synd, kan man med fordel starte med bjælken i eget øje ;)

Bedste hilsner
Her kan du skrive en meddelelse som vil vises for alle på KristenDate.dk.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonceAdam og Eva