Her kan du skrive en meddelelse som vil vises for alle på KristenDate.dk.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
Mie
Oprettet 14-02-2019 af Mie, kvinde, 34 år, Region Hovedstaden.
Hvad siger Bibelen om sex før ægteskabet?
Findes der et kristent forbud mod sex før ægteskabet?

Svar på indlæg

Anonym
#1. Postet 07-07-2019 af Anonym
Jeg vil anbefale at læse http://jesusnet.dk/artikel/hvad-siger-bibelen-om-sex-foer-aegteskabet/. Her giver Sprint en pæn gennemgang af lige præcist det spørgsmål, med en håndfuld bibel henvisninger også.
Anonym
#2. Postet 28-08-2019 af Anonym
Nej -gå til kilden eller bibelen
SctStefan
#3. Postet 04-09-2019 af SctStefan
Svaret er ja. Det lange svar kunne fylde flere sider, men for nu at gøre en lang historie kort, behøver vi kun at kigge på 1. Korintherbrev 7,1-9:

"Hvad angår det, I skrev, så er det bedst for en mand ikke at røre en kvinde. Men for at undgå utugt skal enhver mand have sin hustru, og enhver kvinde sin mand. En mand skal give sin hustru, hvad han skylder hende, og en hustru ligeså sin mand. En hustru råder ikke over sit legeme, men det gør hendes mand; ligeså råder heller ikke en mand over sit legeme, men det gør hans hustru. I må ikke unddrage jer hinanden, hvis I da ikke er blevet enige om det for en tid, for at I kan hengive jer til bøn og så komme sammen igen, for at Satan ikke skal friste jer, fordi I ikke kan være afholdende. Men dette siger jeg som en indrømmelse, ikke som en befaling. Jeg ser helst, at alle mennesker er som jeg; men enhver har sin egen nådegave fra Gud, den ene på én måde, den anden på en anden måde.
Til de ugifte og enkerne siger jeg, at det er bedst for dem, hvis de bliver ved med at være som jeg. Men kan de ikke være afholdende, skal de gifte sig; for det er bedre at gifte sig end at brænde af begær."

Læg især mærke til den sidste del af citatet. Det er tydeligt at der ikke er nogen anden legitim seksuel "kanal" for en kristen, end igennem ægteskabet. Men dét princip går igennem hele skriftstedet: Vi er i høj grad seksuelle væsner, som har brug for den intimitet som sex er - medmindre man hører til de få som har fået en særlig nådegave. Derfor bør de som IKKE har denne gifte sig - fordi kun dér hører det seksuelle forhold mellem mand og kvinde hjemme.

Håber det var et svar der gav mening :)

Anonym
#4. Postet 22-11-2019 af Anonym
Korintherbrevet er generelt en forfærdelig kilde, når det kommer til kristne spørgsmål. Det er fuldt med et hav af regler, som enten er decideret modsagt i evangeliet, eller som simpelthen ikke giver mening i lyset af Paulus' øvrige forfatterskab, og evangelierne. Korintherbrevet er et tydeligt eksempel på, hvordan Paulus konstant kæmpede med sin jødiske identitet og arv, og disses møde med evangeliet.

Skal man bruge Kortinherbrevet til noget, så må det være: "Alt er tilladt, men ikke alt bygger op". Og det er i store træk, evangeliets kernebudskab på moralområdet. Drop loven, og forhold dig til, om det bygger op eller ej. At begynde at trække en Paulinsk/jødisk ægteskabforestilling og nærforventningslære ind i vores samfund, sådan som en tidligere kommentator forsøger at gøre det, det er helt håbløst.

MVH, en cand. theol og præst :)
Anonym
#5. Postet 18-01-2020 af Anonym
Jeg tænker på de ti bud som er ment som en måde for at vi mennesker har et regelsæt for at opføre os hensigtsmæssigt gensidigt over for hinanden og passe på hinanden. Så hvis du møder en partner før ægteskab må man gerne i min optik have sex, hvis man gensidigt er enige om det. Og ikke udnytter hinanden. Så hvis din partner og dig har gensidige følelser for hinanden kan man godt have sex før ægteskab. Det hele skal passe til den nutidige tid og det samfund vi har i dag.
SctStefan
#6. Postet 20-02-2020 af SctStefan
Ja, selvfølgelig er det da håbløst at henvise til Skriften i spørgsmål om kristen tro, liv og lære. Vi skal da hellere "føle efter hvad vi ligesom selv føler for", for hjertet er jo helt klart den bedste guide.

Det kristne svar på det oprindelige spørgsmål kan måske formuleres anderledes end jeg gjorde det. Det skal jeg ikke kunne udelukke. Jeg er ikke fejlfri. Men at det ikke har at gøre med kristendom, at lade som om at de første kristne ikke vidste hvad de lavede, og at en moderne tidsånd der er født af 1960ernes oprørstankegang overfor kristendommen, er mere rigtig, er fuldstændig absurd.
Man kan ikke løsrive hverken Evangelierne eller resten af NT på den måde som den anonyme "teolog og præst" ovenfor gør det.

Mvh en anden teolog :)

Odysseus
#7. Postet 02-03-2020 af Odysseus
ægteskabet blev jo først til i ca. 1200 tallet. I den form vi nogenlunde kender det i dag, og det var tænkt til besskyttelse af kvinden. Ifølge danske og jyske lov er der kun et borgerligt ægteskab, der ikke har en vielse. Ordlyden husker jeg ikke.

Man kan blive lidt træt af henvisningen til Paulus, der taler ind i en sammenhæng. Bibelen er fyldt med polygami og mange ting som vi i dag ville sætte spørgsmålstegn ved.

Se lidt på kulturhistorien også. Og så den kommentar, at alt "frit" kommer af 1968, tja?

mvh Odysseus
Anonym
#8. Postet 30-03-2020 af Anonym
hvad biblen siger er bedøvende ligemeget det er en stor løgn historie skrevet for at gøre mennesket til en slave og lægge deres penge i kirkens kasse
der findes ingen beviser what so ever de hellige her inde vil skrive ditten og datten knep slik hyg dig som alle burde gøre
Anonym
#9. Postet 09-08-2020 af Anonym
Hej Mie.

Du har fået mange fine svar, og min klare opfattelse af Bibelen, er at Gud oplever en mand og kvinde, som har sex med hinanden, i et seriøst forhold, som gifte.

Og derved at useriøse forbindelser, som ikke er en del af et kærlighedsliv, som mindre godt. Både for dig og den anden, og at den rent fysiske del af det isoleret uden tro på et liv sammen, er en fristelse som er en synd.

Og at den samme fysiske del af det, er en gave til os, når det er i en kærligheds relation man vil bevare og leve i resten af vores liv på jorden. Enten man er nået at blive gift, eller ej.

Et andet godt spørgsmål ville være: "Hvad siger bibelen om sex I ægteskabet?" :-)

Dér er det nemlig meget godt at finde, og ikke kun i Lovsangen...

Jesus var/er en revolutionær sandhedens fortaler og vores frælser. Han vil også være det i dag, og nutidens fariseere ville miste al magt ved hans åbenbaring af sandhedens vej med Gud. Hvor kærligheden er det største, fysisk, åndeligt og socialt.

Så hvis et kristent forbud mod sex før et borgeligt formelt ægtekab skal bygge på Bibelens dybere ånd, og Jesu ord, så er svaret nej.

Men at useriøse sex-forbindelser er en synd og vej væk fra Gud. Og at man derved tager noget værdifuldt fra sig selv, og den man vil give alt når man møder vedkommende.

Hilsen fra HelgeH
Lund
#10. Postet 12-09-2020 af Lund
Hej Mie!
Det er et rigtig godt spørgsmål du har stillet, og du har fået mange divergerende svar.
Det er et svært og kontroversielt emne i vores tid som kristen. Vi lever i en tid som er præget af en frisætning af individet siden 60ernes ungdomsoprør, og tiden idag handler rigtig meget om selvrealisering. Men i kølvandet på den ultimative frihed fra forpligtigelser har vi fået en masse ensomme mennesker, og vi lever i en meget narcissistisk tid.... Jesus taler om at en mand og en kvinde skal forlade deres forældres hus, og binde sig til deres ægtefælle og derved blive "et" kød.

Jeg ved ikke om du har prøvet at ha kærestesorger? det har jeg da jeg var helt ung, og det gjorde ondt, rigtig ondt, føltes som at gå i stykker indeni. Måske er det ikke meningen at man skal ha Sex uden forpligtigelse? Det kan på sigt gøre hjertet følelsesløs, man kan få svært ved at gi sig hen i en dyb relation, hvis man har flere seksuelle partnere uden forpligtigelse.
Det er et godt spørgsmål om den tid vi lever i med maximering af individets frihed på bekostning af forpligtende fællesskab, er bedre for os? Paulus siger et sted, at der er frihed under loven i Kristus, alt er dig tilladt, men ikke alt er gavnligt...
Gud velsigne dig, og må hans fred guide dig
Her kan du skrive en meddelelse som vil vises for alle på KristenDate.dk.
Skriv Skriv her Skriv i megafonen
annonceAdam og Eva